Tekijä: Gladwell Malcolm
Kustantaja: Gummerus Kustannus Oy
Vuosi: 2007

Tommy Hilfiger -tuotemerkki lanseerattiin New Yorkissa perustamalla vaateliike huonomaineiseen kaupunginosaan. Varkaushälyttimet jätettiin tietoisesti pois. Kovanaamat varastivat housuja, ja pian tavallinen kansa himoitsi farkkuja, joita kulmakunnan koviksetkin käyttää.Rintasyövän vastainen kampanja ei ottanut millään tulta Los Angelesin nukkumalähiössä. Sunnuntaisten jumalanpalvelusten jälkeen pidetyt mammografia-luennot eivät kiinnostaneet juuri ketään. Sitten kampanjan puuhanainen päätti esitellä rintaseulonnan tärkeyttä alueen kampaajille, koska heidän luonaan naisilla on aikaa ja he keskustelevat tärkeistä asioista. Rintaseulonnoissa käyneiden määrä kasvoi räjähdysmäisesti.Miten muoti-ilmiöt oikein syntyvät? Miten uudet ajatukset leviävät kulovalkeana? Malcolm Gladwellin huikea maailmanmenestys Leimahduspiste (The Tipping Point) analysoi taianomaiselta tuntuvaa prosessia, joissa tuotteet, ideat ja käyttäytymismallit lähtevät lentoon, tulevat ilmiömäisen suosituiksi. Gladwell kuvaa ilmiötä havainnollisin esimerkein, kuten Tommy Hillfigerin lanseerauksen ja rintasyövän vastaisen kampanjan tarinoilla. Gladwell opastaa ajatusten levittäjiä löytämään sen sytykkeen, joka saa ilmiön leimahtamaan täyteen liekkiinsä ja leviämään kulovalkean lailla kaikkialle.